6 januari 2014

Hej bloggen. Tänkte skriva ner lite vad jag och Mårten har gjort de senaste dagarna. Skriver allt i punktform, bara för att det blir enklast så. 
 
 
   Torsdag:
Jag och Karolina från stallet var ute och red en lite längre runda. Vi utforskade ridvägarna runt omkring oss för att försöka hitta en ny runda att rida. Vi red in på alla skogsvägar vi kunde hitta och hittade både bra klätterbackar, mysiga skogsvägar och älgkadaver. Det sistnämnda var minst trevligt skulle jag väl vilja påstå...
Till slut hittade vi i alla fall en jättefin runda som kommer vara trevlig att rida året runt tror jag. En lite längre, men ändå inte för lång. En perfekt mysrunda helt enkelt!
 
   Fredag:
Även den här dagen red jag och Karro ut. Vi gillar att skritta ut i skogen och träna hästarna på ett sätt som man inte kan göra på banan. De lär sig att lyfta på benen och bygger muskler som är väldigt svåra att bygga upp någon annanstans. Vi tror väldigt starkt på att just rida mycket i varierad terräng med varierade underlag. 
Hur som helst så var tanken att vi skulle rida till en ganska nybyggd väg och utforska den (för att helt enkelt se om vi kunde komma runt, tillbaka hem igen). Tyvärr var inte vägen färdigbyggd utan de hade bara gjort den en liten bit, och efter där var det ganska så blött i marken vilket gjorde att Karros häst sjönk en del och vi vågade inte fortsätta, utan vände om och red hemåt igen. 
När vi hade kommit en bit på grusvägen hem blev hästarna helt plötsligt livrädda för något och slängde sig iväg framåt i galopp. Jag tittade bak och såg en liten jakthund komma springandes mot oss. Hon trodde helt enkelt att våra hästar var älgar och hade fått upp spår på oss. För alla som vet någonting om jakt vet dem att jakthundar sällan springer ifrån ett byte när dem väl har hittat det, vilket resulterade i att den här hunden bara gick efter oss och skällde hela tiden. Som tur väl är våra hästar vana vid hundar och lugnade snabbt ner sig. Vi bestämde oss för att vänta in ägaren till hunden, och efter några minuter så kom dem. Allt gick bra och vi begav oss hemåt igen.
 
 
  Lördag:
Den här dagen valde jag att bara skrittjobba Mårten på banan. Det var skymning och jag tänkte inte rida speciellt länge, utan rida intensivt och kort istället. Mårten skötte sig bra och det gick helt okej. Han är lite mörkrädd och har varit lite ängslig på banan egentligen hela hösten, så jag ville helt enkelt bara ha honom avslappnad och med tankarna på annat än läskiga saker. Jobbade med öppnor, slutor och skänkelvikningar för att få honom mjuk i sidorna och avslappnad. Avslutade när han lyssnade bra.
 
  Söndag:
Jag och Ina red ut i skogen. Ina äger stallet som jag hade Mårten i innan och kan Hågeryd och närliggande byar utantill. Hon är superduktig i skogen och en riktig klippa. Vi hade det väldigt trevligt och mysigt och hästarna var pigga och glada. Tyvärr så gick Ina och hennes häst ner sig i skogen, och satt fast en stund innan hästen lyckades komma upp igen (sjöng ner med tre ben ända upp till magen), men det gick bra och hon skadades inte som vi kunde se. Det var lite turbulent och nervöst precis då, men efteråt sedan hade vi det trevligt åter igen! 
 
  Idag:
Idag har Mårten fått vila då han har gått så långa pass de senaste dagarna (borträknat lördag). Han har gått i hagen hela dagen och var nöjd och glad för att komma in till stallet och höet.
 
PUBLICERAT 2014-01-06 | 17:33:26 | KATEGORI Vardagen | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej bloggen. Tänkte skriva ner lite vad jag och Mårten har gjort de senaste dagarna. Skriver allt i punktform, bara för att det blir enklast så. 
 
 
   Torsdag:
Jag och Karolina från stallet var ute och red en lite längre runda. Vi utforskade ridvägarna runt omkring oss för att försöka hitta en ny runda att rida. Vi red in på alla skogsvägar vi kunde hitta och hittade både bra klätterbackar, mysiga skogsvägar och älgkadaver. Det sistnämnda var minst trevligt skulle jag väl vilja påstå...
Till slut hittade vi i alla fall en jättefin runda som kommer vara trevlig att rida året runt tror jag. En lite längre, men ändå inte för lång. En perfekt mysrunda helt enkelt!
 
   Fredag:
Även den här dagen red jag och Karro ut. Vi gillar att skritta ut i skogen och träna hästarna på ett sätt som man inte kan göra på banan. De lär sig att lyfta på benen och bygger muskler som är väldigt svåra att bygga upp någon annanstans. Vi tror väldigt starkt på att just rida mycket i varierad terräng med varierade underlag. 
Hur som helst så var tanken att vi skulle rida till en ganska nybyggd väg och utforska den (för att helt enkelt se om vi kunde komma runt, tillbaka hem igen). Tyvärr var inte vägen färdigbyggd utan de hade bara gjort den en liten bit, och efter där var det ganska så blött i marken vilket gjorde att Karros häst sjönk en del och vi vågade inte fortsätta, utan vände om och red hemåt igen. 
När vi hade kommit en bit på grusvägen hem blev hästarna helt plötsligt livrädda för något och slängde sig iväg framåt i galopp. Jag tittade bak och såg en liten jakthund komma springandes mot oss. Hon trodde helt enkelt att våra hästar var älgar och hade fått upp spår på oss. För alla som vet någonting om jakt vet dem att jakthundar sällan springer ifrån ett byte när dem väl har hittat det, vilket resulterade i att den här hunden bara gick efter oss och skällde hela tiden. Som tur väl är våra hästar vana vid hundar och lugnade snabbt ner sig. Vi bestämde oss för att vänta in ägaren till hunden, och efter några minuter så kom dem. Allt gick bra och vi begav oss hemåt igen.
 
 
  Lördag:
Den här dagen valde jag att bara skrittjobba Mårten på banan. Det var skymning och jag tänkte inte rida speciellt länge, utan rida intensivt och kort istället. Mårten skötte sig bra och det gick helt okej. Han är lite mörkrädd och har varit lite ängslig på banan egentligen hela hösten, så jag ville helt enkelt bara ha honom avslappnad och med tankarna på annat än läskiga saker. Jobbade med öppnor, slutor och skänkelvikningar för att få honom mjuk i sidorna och avslappnad. Avslutade när han lyssnade bra.
 
  Söndag:
Jag och Ina red ut i skogen. Ina äger stallet som jag hade Mårten i innan och kan Hågeryd och närliggande byar utantill. Hon är superduktig i skogen och en riktig klippa. Vi hade det väldigt trevligt och mysigt och hästarna var pigga och glada. Tyvärr så gick Ina och hennes häst ner sig i skogen, och satt fast en stund innan hästen lyckades komma upp igen (sjöng ner med tre ben ända upp till magen), men det gick bra och hon skadades inte som vi kunde se. Det var lite turbulent och nervöst precis då, men efteråt sedan hade vi det trevligt åter igen! 
 
  Idag:
Idag har Mårten fått vila då han har gått så långa pass de senaste dagarna (borträknat lördag). Han har gått i hagen hela dagen och var nöjd och glad för att komma in till stallet och höet.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0