Förbud mot mobilanvändning på hästryggen.

Pether Markne har startat en diskussion på sin facebooksida där han förespråkar att man ska förbjuda användandet av mobil (främst sms) till häst. Han berättar i Ridsport att han tycker att det är respektlöst, inte bara mot hästen i sig utan även mot andra ryttare på en tävlingsplats när man har nonchalerar hästens naturliga beteénde och koncentrerar sig på annat än just hästen. Han säger att han ska lyfta fram frågan till Ridsportsförbundet så att det förhoppningsvis kan bli förbjudet att använda mobilen till häst på tävlingplatser runt om i landet.
 
Jag tycker att det här är en klok regel. För mig är det ganska självklart att inte använda mobilen och jag gillar inte att prata i telefon eller smsa när jag sitter på Mårtens (eller någon annan hästs heller för den delen) rygg. Jag ogillar skarpt att avbryta en ritt för att svara när någon ringer och jag förespråkar heller inte att smsa på hästryggen.
 
Sedan ska jag inte kasta sten i glashus för jag vet att jag gör det ibland också. Jag har även en tendens att starta igång RunKeeper uppe på hästryggen, istället för på marken (främst för att jag glömmer faktiskt). Men jag tycker att det är en viktig fråga att lyfta fram, då det är ett utmärkt tillfälle för en olycka att hända. Speciellt om man då som Markne berättar sitter med båda händerna och smsar utan att ens hålla i tygeln. Vad gör man då om hästen springer iväg eller skyggar?
 
Allt för många litar blint på sin häst och använder argumentet att de har kontroll och känner hästen. Jag vet inte hur många gånger jag har hört människor som har sagt det. Problemet är kanske inte att hästen är okontrollerad eller att ryttaren inte känner sin häst, för när olyckan är framme gör det ingen skillnad. Det räcker med att hästen snubblar till och går ner på knä - har du då suttit med en mobil i händerna och inte haft en tanke på hästen är det en ganska stor sannolikhet att du åker av. En sådan liten grej kan bli en så stor sak.
 
I sommras ramlade en av tjejerna av ute i stallet för att hästen svängde fortare än vad hon hade tänkt. Hon slog sig riktigt illa och fick åka ambulans till sjukhuset. Det var inte för att hon inte kände hästen och inte hade kontroll på honom - det var helt enkelt en missuppfattning som slutade väldigt illa.
 
Tänk er allihopa för innan ni tar upp mobilen. Idag är det ganska vanligt att videoblogga
från hästryggen runt om på bloggarna. Det kan man ju också fundera på, hur säkert det är. 
 
         
PUBLICERAT 2013-02-27 | 11:13:00 | KATEGORI I Fridas huvud | 1 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pether Markne har startat en diskussion på sin facebooksida där han förespråkar att man ska förbjuda användandet av mobil (främst sms) till häst. Han berättar i Ridsport att han tycker att det är respektlöst, inte bara mot hästen i sig utan även mot andra ryttare på en tävlingsplats när man har nonchalerar hästens naturliga beteénde och koncentrerar sig på annat än just hästen. Han säger att han ska lyfta fram frågan till Ridsportsförbundet så att det förhoppningsvis kan bli förbjudet att använda mobilen till häst på tävlingplatser runt om i landet.
 
Jag tycker att det här är en klok regel. För mig är det ganska självklart att inte använda mobilen och jag gillar inte att prata i telefon eller smsa när jag sitter på Mårtens (eller någon annan hästs heller för den delen) rygg. Jag ogillar skarpt att avbryta en ritt för att svara när någon ringer och jag förespråkar heller inte att smsa på hästryggen.
 
Sedan ska jag inte kasta sten i glashus för jag vet att jag gör det ibland också. Jag har även en tendens att starta igång RunKeeper uppe på hästryggen, istället för på marken (främst för att jag glömmer faktiskt). Men jag tycker att det är en viktig fråga att lyfta fram, då det är ett utmärkt tillfälle för en olycka att hända. Speciellt om man då som Markne berättar sitter med båda händerna och smsar utan att ens hålla i tygeln. Vad gör man då om hästen springer iväg eller skyggar?
 
Allt för många litar blint på sin häst och använder argumentet att de har kontroll och känner hästen. Jag vet inte hur många gånger jag har hört människor som har sagt det. Problemet är kanske inte att hästen är okontrollerad eller att ryttaren inte känner sin häst, för när olyckan är framme gör det ingen skillnad. Det räcker med att hästen snubblar till och går ner på knä - har du då suttit med en mobil i händerna och inte haft en tanke på hästen är det en ganska stor sannolikhet att du åker av. En sådan liten grej kan bli en så stor sak.
 
I sommras ramlade en av tjejerna av ute i stallet för att hästen svängde fortare än vad hon hade tänkt. Hon slog sig riktigt illa och fick åka ambulans till sjukhuset. Det var inte för att hon inte kände hästen och inte hade kontroll på honom - det var helt enkelt en missuppfattning som slutade väldigt illa.
 
Tänk er allihopa för innan ni tar upp mobilen. Idag är det ganska vanligt att videoblogga
från hästryggen runt om på bloggarna. Det kan man ju också fundera på, hur säkert det är. 
 
         
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



POSTAT AV: Ebba

Ja, det låter klokt!

Dock vet jag inte vad jag tycker om att "vlogga" från hästryggen.. Det tror jag inte riktigt vi kan styra, men ja.. ;)

Svar: Nej styra tror jag inte heller vi kan göra. Det jag menade är att man bör ju tänka även på det, att det inte är direkt säkert och kanske inte göra det så lättsamt som många gör det! Det var mer riktat mot dem som faktiskt gör det - att de ska tänka sig för helt enkelt! :)
Frida Holgersson

2013-02-27 @ 16:45:40
URL: http://northons.blogg.se/





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0