Klippa sin häst?

Vid den här tiden är det många som funderar på om de ska klippa sina hästar eller inte. Jag kan medge att jag är en av dem. Det som är svårt att veta (tycker jag) är när och hur man ska klippa.
 
Förra året var första gången jag klippte Mårten, och då gjorde jag det när hans päls hade blivit rätt lång. I år hade jag tänkt göra det lite tidigare, då jag har läst att man ska klippa innan pälsen blivit allt för tjock och mina erfarenheter efter vinter med Mårren i två år är att han sätter en galet tjock och lång vinterpäls.
 
Men frågan kvarstår - när är det bäst att klippa egentligen?
 
Det jag har läst mig till på Internet är att bästa tiden är Oktober/November beroende på hur mycket päls ens häst sätter, samt hur svettig hästen blir efter ridpassen. Är hästen supersvettig efter de enklaste ridpassen kanske det är läge att klippa, då den annars har lättare för att bli sjuk. Men man får dock inte klippa under fällningen, då man förstör den naturliga pälsen eller något. Mårren fäller i alla fall ingentingen. Han bara sätter!
 
Det jag egentligen funderar mest på, är hur jag ska klippa Mårten. Ännu blir det inte av, då hans päls inte är enligt mig tillräckligt tjock. Förra året gjorde jag en variant av helklippning, där jag sparade en platta på ryggen vid sadelläget, benen och huvudet (jag är lite rädd för att klippa ben och huvud). Men i år funderar jag på en helklippning med både ben och huvud klippta (ryggen sparar jag en platta på i vilket fall).
 
Jag har inte helt bestämt mig, men eftersom jag inte tänkt klipp än på några veckor, har jag nog tid på mig ändå ;)
 
 
 
NÅGRA KLIPPTIPS från Hippson (bildkälla)
• Ha en lång regnrock på dig när du klipper så slipper du få all bortklippt päls på dina kläder.
• För att slippa den skarpa kant som blir när man sparar håret på benen kan man klippa till precis nedanför framknäet respektive hasen. Då döljs klippkanten av knäet, och kan dessutom döljas helt med hjälp av benlindor vid ridning.
• För att få ett snyggt resultat när du klipper en symbol, och för att klippningen ska bli lika på båda sidor, kan du först rita upp mönstret med skolkrita. Vit på mörka hästar, färgkrita på skimmel. Klipp noga längs med kanten och tänk efter före.
• Om du ska iväg på tävling eller utställning, klipp 10-14 dagar innan, inte dagen innan. Då är pälsen som finast på "den stora dagen".
PUBLICERAT 2012-09-24 | 21:00:00 | KATEGORI Allmänt | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vid den här tiden är det många som funderar på om de ska klippa sina hästar eller inte. Jag kan medge att jag är en av dem. Det som är svårt att veta (tycker jag) är när och hur man ska klippa.
 
Förra året var första gången jag klippte Mårten, och då gjorde jag det när hans päls hade blivit rätt lång. I år hade jag tänkt göra det lite tidigare, då jag har läst att man ska klippa innan pälsen blivit allt för tjock och mina erfarenheter efter vinter med Mårren i två år är att han sätter en galet tjock och lång vinterpäls.
 
Men frågan kvarstår - när är det bäst att klippa egentligen?
 
Det jag har läst mig till på Internet är att bästa tiden är Oktober/November beroende på hur mycket päls ens häst sätter, samt hur svettig hästen blir efter ridpassen. Är hästen supersvettig efter de enklaste ridpassen kanske det är läge att klippa, då den annars har lättare för att bli sjuk. Men man får dock inte klippa under fällningen, då man förstör den naturliga pälsen eller något. Mårren fäller i alla fall ingentingen. Han bara sätter!
 
Det jag egentligen funderar mest på, är hur jag ska klippa Mårten. Ännu blir det inte av, då hans päls inte är enligt mig tillräckligt tjock. Förra året gjorde jag en variant av helklippning, där jag sparade en platta på ryggen vid sadelläget, benen och huvudet (jag är lite rädd för att klippa ben och huvud). Men i år funderar jag på en helklippning med både ben och huvud klippta (ryggen sparar jag en platta på i vilket fall).
 
Jag har inte helt bestämt mig, men eftersom jag inte tänkt klipp än på några veckor, har jag nog tid på mig ändå ;)
 
 
 
• Ha en lång regnrock på dig när du klipper så slipper du få all bortklippt päls på dina kläder.
• För att slippa den skarpa kant som blir när man sparar håret på benen kan man klippa till precis nedanför framknäet respektive hasen. Då döljs klippkanten av knäet, och kan dessutom döljas helt med hjälp av benlindor vid ridning.
• För att få ett snyggt resultat när du klipper en symbol, och för att klippningen ska bli lika på båda sidor, kan du först rita upp mönstret med skolkrita. Vit på mörka hästar, färgkrita på skimmel. Klipp noga längs med kanten och tänk efter före.
• Om du ska iväg på tävling eller utställning, klipp 10-14 dagar innan, inte dagen innan. Då är pälsen som finast på "den stora dagen".
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0