Dagens ridpass - lång version.

Dagens ridpass idag blev ett pass på volten. Jag skrittade dock fram i byn istället för att bara rida på ridbanan hela tiden. Han var jättespänd ute och var rädd för det mesta, men det lugnar ner sig sedan när han inte är lika pigg längre. 
 
Väl på ridbanan skötte han sig riktigt bra. Han har varit fin ända sedan jag red igång honom igen efter minivilan vid jul. Jag började med att ställa honom åt både höger och vänster för att mjuka upp hals och nacke. Efter det red jag öppnor och slutor utmed spåret på långsidorna, åter igen för att mjuka upp sidorna på honom.
 
Försökte hela tiden tänka på att han skulle hålla inne höger bog och likaså vänster bak. Det är sådana grejer som man får jobba med återkommande på Mårren, för att han ska hålla sig fin i kroppen. Mjuka upp, hålla in bogen och hålla in bakbenet. Jag skrittade länge och väl och gjorde dessa övningar tills jag kände att han var fin i munnen och väl framme vid bettet.
 
I traven övade jag på att sakta av till skritt på volt. Gjorde övningen i videon jag postade idag på morgonen, och det blev bättre och bättre efter hand. Fick här också hela tiden tänka på höger bog och vänster bak, så de inte fladdrade ut. Det märktes väldigt väl när de gjorde det. Jobbade med det ett tag och gjorde en mikropaus med skritt på långa tyglar sedan.
 
När vi kom till galoppen var Mårten trött vilket märtes genom att han började hänga sig i högersidan och inte ville ta stöd på bettet. Jag krävde inte så mycket av honom då, utan galopperade igenom honom lite i båda varven innan jag travade av på en åttvolt. 
 
Det var synd med galoppen, men annars skötte sig Mårten jättefint idag. Har ännu lyckats hålla mitt nyårslöfte, haha.
 
Gammal bild på Mårren.
PUBLICERAT 2013-01-02 | 21:12:54 | KATEGORI Vardagspass | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dagens ridpass idag blev ett pass på volten. Jag skrittade dock fram i byn istället för att bara rida på ridbanan hela tiden. Han var jättespänd ute och var rädd för det mesta, men det lugnar ner sig sedan när han inte är lika pigg längre. 
 
Väl på ridbanan skötte han sig riktigt bra. Han har varit fin ända sedan jag red igång honom igen efter minivilan vid jul. Jag började med att ställa honom åt både höger och vänster för att mjuka upp hals och nacke. Efter det red jag öppnor och slutor utmed spåret på långsidorna, åter igen för att mjuka upp sidorna på honom.
 
Försökte hela tiden tänka på att han skulle hålla inne höger bog och likaså vänster bak. Det är sådana grejer som man får jobba med återkommande på Mårren, för att han ska hålla sig fin i kroppen. Mjuka upp, hålla in bogen och hålla in bakbenet. Jag skrittade länge och väl och gjorde dessa övningar tills jag kände att han var fin i munnen och väl framme vid bettet.
 
I traven övade jag på att sakta av till skritt på volt. Gjorde övningen i videon jag postade idag på morgonen, och det blev bättre och bättre efter hand. Fick här också hela tiden tänka på höger bog och vänster bak, så de inte fladdrade ut. Det märktes väldigt väl när de gjorde det. Jobbade med det ett tag och gjorde en mikropaus med skritt på långa tyglar sedan.
 
När vi kom till galoppen var Mårten trött vilket märtes genom att han började hänga sig i högersidan och inte ville ta stöd på bettet. Jag krävde inte så mycket av honom då, utan galopperade igenom honom lite i båda varven innan jag travade av på en åttvolt. 
 
Det var synd med galoppen, men annars skötte sig Mårten jättefint idag. Har ännu lyckats hålla mitt nyårslöfte, haha.
 
Gammal bild på Mårren.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0