Dagens ridpass.

Supergammal bild på finmårren.
 
Idag hade jag planerat att tömköra Mårren för att han skulle få vila ryggen under tiden jag letar sadel. Dressyrsadeln ligger ju inte hundra och jag vill helst inte rida med den överdrivet mycket. Så, idag blev det tömkörning. Jag är verkligen inte duktig på det och jag tycker synd om min stackars häst som inte alltid förstår vad jag menar, men på något sätt måste jag ju lära mig!
 
Mårten var i varje fall jättefin större delen av tiden. Jag spände tömmarna genom översta ringen direkt i bettet för att han inte skulle fuska med formen och bara gå fint för att tömmarna "tvingar" ner honom. Han ville inte riktigt jobba igenom kroppen i skritten, men i traven var han riktigt härlig att titta på. I traven lät jag honom gå på en volt, då det kändes bäst eftersom jag inte är riktigt haj på det där med tömkörning ännu. Provade på några varv på volt i galopp också och det gick bra.
 
Jag tror att jag ska tömköra istället för att longera i fortsättningen. Där kan jag jobba honom på ett annat sätt och få honom att lyssna på mig. I longeringen pinnar han bara på och det går liksom inte att få stopp på honom. Imorgon ska jag hämta hem lite nya sadlar förhoppningsvis. Har jag tur kanske någon av dem ligger bra!
 
 
PUBLICERAT 2013-03-04 | 21:42:38 | KATEGORI Vardagspass | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Supergammal bild på finmårren.
 
Idag hade jag planerat att tömköra Mårren för att han skulle få vila ryggen under tiden jag letar sadel. Dressyrsadeln ligger ju inte hundra och jag vill helst inte rida med den överdrivet mycket. Så, idag blev det tömkörning. Jag är verkligen inte duktig på det och jag tycker synd om min stackars häst som inte alltid förstår vad jag menar, men på något sätt måste jag ju lära mig!
 
Mårten var i varje fall jättefin större delen av tiden. Jag spände tömmarna genom översta ringen direkt i bettet för att han inte skulle fuska med formen och bara gå fint för att tömmarna "tvingar" ner honom. Han ville inte riktigt jobba igenom kroppen i skritten, men i traven var han riktigt härlig att titta på. I traven lät jag honom gå på en volt, då det kändes bäst eftersom jag inte är riktigt haj på det där med tömkörning ännu. Provade på några varv på volt i galopp också och det gick bra.
 
Jag tror att jag ska tömköra istället för att longera i fortsättningen. Där kan jag jobba honom på ett annat sätt och få honom att lyssna på mig. I longeringen pinnar han bara på och det går liksom inte att få stopp på honom. Imorgon ska jag hämta hem lite nya sadlar förhoppningsvis. Har jag tur kanske någon av dem ligger bra!
 
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0