Dagens ridpass - igår.

Igår red jag äntligen efter sjukperioden igen. Skrittade bara eftersom att all snö har smält bort de senaste dagarna och det nu har frusit i markerna igen. Grymt tråkigt men det är så läget är. Bara att bita i det sura äpplet och skritta på. 
 
Mårten skötte sig fint idag. Var på tårna när jag skrittade fram en runda runt byn men skötte sig utmärkt nere på banan. Lite tjaffs här och där men släppte till fint och lyssnade jätteduktigt. Synd jag inte kunde trava eller galoppera för han hade varit så mjuk tror jag.
 
Övade jättelänge på bakdelsvändning åt höger. Han går emot skänkeln när jag vill att han ska böja sig i sidan. Det är den höger bog och vänster bak som han alltid krånglar med och han vill helt enkelt inte sätta under sig där. Det tar emot för honom och han säger emot genom att försöka räta ut sig. Vi höll på med det här rätt många minuter innan det släppte till och han kunde böja sig i sidan genom vändningen. Åt vänster klarar han det jättefint, men han har det jobbigare åt höger och smiter gärna undan.
 
Jag la också ner mycket tid på halter. Vill att han ska gå fram i halten och stanna enkelt och utan att sätta emot. Han drar gärna upp huvudet eller lägger sig i handen vilket åter igen är tecken på att han inte vill sätta under sig riktigt. Det övade vi mycket på, att han ska lyssna på min sits och göra halt. Det ska räcka med att jag sitter upp och då ska han stanna utan att höja huvudet eller lägga sig i bettet. 
 
Vi fick till några som kändes riktigt bra, vilket är jätteskönt såhär tidigt in i igångsättningen. Har tagit det väldigt piano i vinter och skrittat mycket och det märks att det har gjort honom gott. Han är inte lika tjabbig och ofokuserad längre. Man märker att han har stärkt sig på ett annat vis även om vi fortfarande har mycket kvar att jobba på.
 
Det var i varje fall ett riktigt roligt ridpass idag!
 
PUBLICERAT 2013-02-02 | 10:24:00 | KATEGORI Vardagspass | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Igår red jag äntligen efter sjukperioden igen. Skrittade bara eftersom att all snö har smält bort de senaste dagarna och det nu har frusit i markerna igen. Grymt tråkigt men det är så läget är. Bara att bita i det sura äpplet och skritta på. 
 
Mårten skötte sig fint idag. Var på tårna när jag skrittade fram en runda runt byn men skötte sig utmärkt nere på banan. Lite tjaffs här och där men släppte till fint och lyssnade jätteduktigt. Synd jag inte kunde trava eller galoppera för han hade varit så mjuk tror jag.
 
Övade jättelänge på bakdelsvändning åt höger. Han går emot skänkeln när jag vill att han ska böja sig i sidan. Det är den höger bog och vänster bak som han alltid krånglar med och han vill helt enkelt inte sätta under sig där. Det tar emot för honom och han säger emot genom att försöka räta ut sig. Vi höll på med det här rätt många minuter innan det släppte till och han kunde böja sig i sidan genom vändningen. Åt vänster klarar han det jättefint, men han har det jobbigare åt höger och smiter gärna undan.
 
Jag la också ner mycket tid på halter. Vill att han ska gå fram i halten och stanna enkelt och utan att sätta emot. Han drar gärna upp huvudet eller lägger sig i handen vilket åter igen är tecken på att han inte vill sätta under sig riktigt. Det övade vi mycket på, att han ska lyssna på min sits och göra halt. Det ska räcka med att jag sitter upp och då ska han stanna utan att höja huvudet eller lägga sig i bettet. 
 
Vi fick till några som kändes riktigt bra, vilket är jätteskönt såhär tidigt in i igångsättningen. Har tagit det väldigt piano i vinter och skrittat mycket och det märks att det har gjort honom gott. Han är inte lika tjabbig och ofokuserad längre. Man märker att han har stärkt sig på ett annat vis även om vi fortfarande har mycket kvar att jobba på.
 
Det var i varje fall ett riktigt roligt ridpass idag!
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0