Dagens ridpass.

Hej bloggen!
 
Detta kommer bli ett lååångt inlägg, men hoppas att någon orkar läsa!
-----------------
 
Idag hade jag ett sånt härligt dressyrpass på Mårten. Jag har hittils följt min veckoplanering som jag gjorde i helgen bra (imorgon spricker den dock...), och har kört på det jag har bestämt att jag skulle göra. Idag var inget undantag.

Idag valde jag att skritta fram en runda på 5km tillsammans med en kompis som har sin häst uppstallad (Hannah). Jag tyckte att Mårten var lite tjabbig under framskrittningen, och var inte riktigt framme mellan hand och skänkel. Men vi tragglade vidare i varje fall, utan några större missöden.
 
När vi kom tillbaka till stallplanen valde Hannah att följa med ner på ridbanan för att rita lite skrittövningar på sin häst. Mårten skärpte sig direkt när vi kom in på banan. Han sänkte huvudet, och gick i en rund och låg form vilket är vad jag behöver jobba honom i nu ett tag framöver för att stärka upp hans ryggmuskulatur. Vi övade mycket på att göra halt i skritten innan jag satte igång i trav där jag satt ner direkt. 

Traven var lugn och taktmässig och jag valde att lägga fokus på avsaktningar trav-skritt där jag inte behöver ta i tygeln och munnen på honom. Han skötte sig fint och han kändes bra. Galopperade lite kravlöst, längde, tog tillbaka bara för att få igång honom. Skrittade en stund där jag åter igen övade på halter.
 
Efter det satte jag honom i trav igen och övade ännu mer på avsaktningar, där jag efter att ha saktat av till skritt bad honom göra halt nästan omedelbart. Efter bara några minuter gjorde Mårten fina avsaktningar där han lyssnade helt på mina vikthjälper! Det blev lite Hallelujah-moment där och jag blev så glad att jag bara satt och log. Efter det red jag bara lite kravlöst, saktade av tusen gånger, gjorde halt lika många gånger och red lite slutor på volt (i trav!). Mårten var fin hela tiden! 
 
Tyvärr har jag inga kort från detta ridpasset, men imorgon hoppas jag att han är lika fin för då har min pojkvän lovat mig att hjälpa mig med kort! 
 

Den här känslan red jag med idag! Lycka!

PUBLICERAT 2012-09-11 | 22:10:00 | KATEGORI Allmänt | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej bloggen!
 
Detta kommer bli ett lååångt inlägg, men hoppas att någon orkar läsa!
-----------------
 
Idag hade jag ett sånt härligt dressyrpass på Mårten. Jag har hittils följt min veckoplanering som jag gjorde i helgen bra (imorgon spricker den dock...), och har kört på det jag har bestämt att jag skulle göra. Idag var inget undantag.

Idag valde jag att skritta fram en runda på 5km tillsammans med en kompis som har sin häst uppstallad (Hannah). Jag tyckte att Mårten var lite tjabbig under framskrittningen, och var inte riktigt framme mellan hand och skänkel. Men vi tragglade vidare i varje fall, utan några större missöden.
 
När vi kom tillbaka till stallplanen valde Hannah att följa med ner på ridbanan för att rita lite skrittövningar på sin häst. Mårten skärpte sig direkt när vi kom in på banan. Han sänkte huvudet, och gick i en rund och låg form vilket är vad jag behöver jobba honom i nu ett tag framöver för att stärka upp hans ryggmuskulatur. Vi övade mycket på att göra halt i skritten innan jag satte igång i trav där jag satt ner direkt. 

Traven var lugn och taktmässig och jag valde att lägga fokus på avsaktningar trav-skritt där jag inte behöver ta i tygeln och munnen på honom. Han skötte sig fint och han kändes bra. Galopperade lite kravlöst, längde, tog tillbaka bara för att få igång honom. Skrittade en stund där jag åter igen övade på halter.
 
Efter det satte jag honom i trav igen och övade ännu mer på avsaktningar, där jag efter att ha saktat av till skritt bad honom göra halt nästan omedelbart. Efter bara några minuter gjorde Mårten fina avsaktningar där han lyssnade helt på mina vikthjälper! Det blev lite Hallelujah-moment där och jag blev så glad att jag bara satt och log. Efter det red jag bara lite kravlöst, saktade av tusen gånger, gjorde halt lika många gånger och red lite slutor på volt (i trav!). Mårten var fin hela tiden! 
 
Tyvärr har jag inga kort från detta ridpasset, men imorgon hoppas jag att han är lika fin för då har min pojkvän lovat mig att hjälpa mig med kort! 
 

Den här känslan red jag med idag! Lycka!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0