Dagens ridpass.

Idag var det såå fint väder ute! Hela dagen har det varit soligt och skönt. Älskar hösten när den är sådan. Eftersom det var så fint väder ansåg inte jag att det fanns någon anledning för mig att inte rida, så jag sadlade min prins och red en stund!
 
Började ganska simpelt med att han skulle gå fram och inte bita fast sig i sidorna. Gjorde mycket volter utifrån fyrkantsspåret, och gjorde även snäva åttvolter titt som tätt, allt för att han skulle slappna av och mjukna i sidorna. Höll på med skritten ett ganska bra tag innan jag började trava med samma tänk som i skritten.
 
Det blir nästan alltid att han försöker springa iväg när jag börjar trava. Lägger upp ett tempo som han tycker passar och pinnar på som bara den. Då brukar jag gå tillbaka till skritten, jobba lite mer där och sedan prova traven igen. Det brukar alltid fungera, vilket det även gjorde idag. 
 
Jag satte mig ner i traven och tänkte att nu jäklar, nu ska han inte få dra mig ur sadeln och jag ska sitta kvar även om han drar upp huvudet och spänner till! Sagt och gjort (om det alltid vore så enkelt) satt jag som fastklistrad i sadeln. Höll om och skänklade på med ytterskänkeln så yttebogen skulle komma på plats samtidigt som jag böjde mycket i sidorna och försökte få honom till att inte hänga i handen. 
 
Efter en stunds trav saktade jag åter igen av till skritt, skrittade en stund för att sedan fatta galopp från trav. Han var  inte riktigt med på galoppfattningarna men det var inte vad jag tänkte öva på idag, så jag blundade för det. Försökte tänka samma som i traven - sitt, sitt, sitt! Han skulle inte få dra ur mig ur sadeln, och på så vis vinna. Så jag satt, jag höll om med benen, speciellt ytterskänkeln så han skulle få stöd och stundvis var han riktigt fin i galoppen. Då välver han verkligen ryggen och går i en väldigt rund form. Hela hästen känns ungefär som att sitta på ett upp och nervänt u i de lägena. Superhäftigt! 
 
Mårten i väntan på att sadlas!
 
Nöjd ponnihäst som mumsar hö efter ridpasset!
PUBLICERAT 2012-10-17 | 21:50:00 | KATEGORI Vardagspass | 1 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag var det såå fint väder ute! Hela dagen har det varit soligt och skönt. Älskar hösten när den är sådan. Eftersom det var så fint väder ansåg inte jag att det fanns någon anledning för mig att inte rida, så jag sadlade min prins och red en stund!
 
Började ganska simpelt med att han skulle gå fram och inte bita fast sig i sidorna. Gjorde mycket volter utifrån fyrkantsspåret, och gjorde även snäva åttvolter titt som tätt, allt för att han skulle slappna av och mjukna i sidorna. Höll på med skritten ett ganska bra tag innan jag började trava med samma tänk som i skritten.
 
Det blir nästan alltid att han försöker springa iväg när jag börjar trava. Lägger upp ett tempo som han tycker passar och pinnar på som bara den. Då brukar jag gå tillbaka till skritten, jobba lite mer där och sedan prova traven igen. Det brukar alltid fungera, vilket det även gjorde idag. 
 
Jag satte mig ner i traven och tänkte att nu jäklar, nu ska han inte få dra mig ur sadeln och jag ska sitta kvar även om han drar upp huvudet och spänner till! Sagt och gjort (om det alltid vore så enkelt) satt jag som fastklistrad i sadeln. Höll om och skänklade på med ytterskänkeln så yttebogen skulle komma på plats samtidigt som jag böjde mycket i sidorna och försökte få honom till att inte hänga i handen. 
 
Efter en stunds trav saktade jag åter igen av till skritt, skrittade en stund för att sedan fatta galopp från trav. Han var  inte riktigt med på galoppfattningarna men det var inte vad jag tänkte öva på idag, så jag blundade för det. Försökte tänka samma som i traven - sitt, sitt, sitt! Han skulle inte få dra ur mig ur sadeln, och på så vis vinna. Så jag satt, jag höll om med benen, speciellt ytterskänkeln så han skulle få stöd och stundvis var han riktigt fin i galoppen. Då välver han verkligen ryggen och går i en väldigt rund form. Hela hästen känns ungefär som att sitta på ett upp och nervänt u i de lägena. Superhäftigt! 
 
Mårten i väntan på att sadlas!
 
Nöjd ponnihäst som mumsar hö efter ridpasset!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



POSTAT AV: JennyM

Himla fin blogg! Och väldigt söt häst :)

Svar: Tack och tack igen! :)
Frida Holgersson

2012-10-19 @ 02:27:10
URL: http://jmdressyr.blogg.se





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0