Utvärdering av bett.

För någon månad sedan köpte jag ett nytt bett. Ett tredelat D-ringsbett med rörlig kopparmittdel. Jag har ridit på det x antal ridpass nu, inte så många som jag hade velat, men tillräckligt för att utvärdera bettet. 
 
 
Jag tycker att Mårren suger lite mer på detta bett än hans vanliga tredelade. Han tuggar även en del på detta. Det är vad vi har haft lite problem med innan - att han inte tuggar utan bara biter sig fast i bettet. Det vanliga tredelade med platt mittdel som han än så länge har fungerat bäst på tuggar han så han skummar varje ridpass, men det har varit lite klent på den fronten annars.
 
Anledningen till att jag köpte detta bettet var för att jag ville ha något att byta med. Jag vill inte harva runt på samma bett som ligger an på exakt samma ställe hela tiden. Dessutom ville jag se hur han går på fasta ringar, då det var väldigt länge sedan jag hade det på honom. 
 
Som sagt upplever jag att han suger mer på det här, men även tuggar en del. Igår när jag red ut (med en fantastiskt pigg pålle) kunde jag trots en del protester ta igenom förhållningar helt ok, med tanke på att han inte ridits på ett tag. Han var fruktansvärt spänd, men slappnade till och från av och jag tror att han hade slappnat av helt om jag hade kunnat rida lite längre och med mer trav och galopp. 
 
Jag har fått en väldigt positiv bild av bettet än så länge, och förhoppningsvis har jag äntligen hittat ett bett som är ett alternativ till det tredelade med platt mittdel som han trivs så bra med. Nästa steg är att även prova på det här bettet för att se hur han trivs på det. Wish me luck!
 
-
bildkälla
PUBLICERAT 2012-12-29 | 18:32:00 | KATEGORI Vardagen | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För någon månad sedan köpte jag ett nytt bett. Ett tredelat D-ringsbett med rörlig kopparmittdel. Jag har ridit på det x antal ridpass nu, inte så många som jag hade velat, men tillräckligt för att utvärdera bettet. 
 
 
Jag tycker att Mårren suger lite mer på detta bett än hans vanliga tredelade. Han tuggar även en del på detta. Det är vad vi har haft lite problem med innan - att han inte tuggar utan bara biter sig fast i bettet. Det vanliga tredelade med platt mittdel som han än så länge har fungerat bäst på tuggar han så han skummar varje ridpass, men det har varit lite klent på den fronten annars.
 
Anledningen till att jag köpte detta bettet var för att jag ville ha något att byta med. Jag vill inte harva runt på samma bett som ligger an på exakt samma ställe hela tiden. Dessutom ville jag se hur han går på fasta ringar, då det var väldigt länge sedan jag hade det på honom. 
 
Som sagt upplever jag att han suger mer på det här, men även tuggar en del. Igår när jag red ut (med en fantastiskt pigg pålle) kunde jag trots en del protester ta igenom förhållningar helt ok, med tanke på att han inte ridits på ett tag. Han var fruktansvärt spänd, men slappnade till och från av och jag tror att han hade slappnat av helt om jag hade kunnat rida lite längre och med mer trav och galopp. 
 
Jag har fått en väldigt positiv bild av bettet än så länge, och förhoppningsvis har jag äntligen hittat ett bett som är ett alternativ till det tredelade med platt mittdel som han trivs så bra med. Nästa steg är att även prova på det här bettet för att se hur han trivs på det. Wish me luck!
 
-
bildkälla
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0