Dagens ridpass

Idag tänkte jag göra en hoppövning som är väldigt bra för att öva avståndsbedömning samt reglera hästens tempo i galoppen. Jag kan tänka mig att det är en del mjukgörande också!

Övningen rids på volt, enklast på stora mittvolten tycker jag. Ni ser nedan hur hindrena står, alltså parallellet med varandra någonstans på volten. Sedan ska man försöka rida som jag målat med den streckade linjen på jämna galoppsprång. Man kan även variera med fler eller färre galoppsprång men jag försöker bara rida på jämna. Det gick jättebra i högervarvet men sedan i vänstervarvet trycker Mårten ut rumpan och högerbogen och försvinner på så vis utåt sidan hela tiden. Så i väntervarvet gick det inte alls lika fint och fick inte alls samma flyt. Dessa hinder låg på 60-70cm.


Efter att jag ridit övningen ett tag bestämde jag att jag bara skulle hoppa något enkelhinder lite högre. Höjde först upp till 80-85cm och sedan till 90! Gick skitbra och Mårten kom in fint alla gånger förutom en gång när han bröt av innan hindret och vi hamnade lite i obalans. Överlag tycker jag att det gick jättefint idag och det var verkligen roligt att rida :) Ville inte hoppa av!

 

PUBLICERAT 2011-01-05 | 22:17:10 | KATEGORI Allmänt | 0 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag tänkte jag göra en hoppövning som är väldigt bra för att öva avståndsbedömning samt reglera hästens tempo i galoppen. Jag kan tänka mig att det är en del mjukgörande också!

Övningen rids på volt, enklast på stora mittvolten tycker jag. Ni ser nedan hur hindrena står, alltså parallellet med varandra någonstans på volten. Sedan ska man försöka rida som jag målat med den streckade linjen på jämna galoppsprång. Man kan även variera med fler eller färre galoppsprång men jag försöker bara rida på jämna. Det gick jättebra i högervarvet men sedan i vänstervarvet trycker Mårten ut rumpan och högerbogen och försvinner på så vis utåt sidan hela tiden. Så i väntervarvet gick det inte alls lika fint och fick inte alls samma flyt. Dessa hinder låg på 60-70cm.


Efter att jag ridit övningen ett tag bestämde jag att jag bara skulle hoppa något enkelhinder lite högre. Höjde först upp till 80-85cm och sedan till 90! Gick skitbra och Mårten kom in fint alla gånger förutom en gång när han bröt av innan hindret och vi hamnade lite i obalans. Överlag tycker jag att det gick jättefint idag och det var verkligen roligt att rida :) Ville inte hoppa av!

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0