Tung tävling.

Idag tävlade jag och Mårten i Lammhult! Vi hade det sämsta och vad jag tror det värsta vädret man kan ha när man ska tävla borta - skyfall. Började åska innan halv sex, då jag vaknade av att det mullrade och regnade som fasen som det vanligtvis gör när det åskar. Jag och pappa åkte upp till stallet runt kl. 06.45 och då regnade det fortfarande lika mycket men åskan hade försvunnit. Vi gjorde i ordning allt, tog på Mårten sitt regntäcke och packade in oss i bilden och körde.

Ju närmare vi kom desto mer började det regna, och när vi väl var framme stod det som spön i backen. Det var sånt jäkla kraftigt regn att jag nästintill undrade om de skulle ställa in hela tävlingen!! När jag gick banan regnade det så mycket att jag knappt såg vart jag gick och hela jag blev helt dygnsur trots både regnjacka och regnbyxor. Var genomvåt redan innan jag började rida och bättre blev det inte av att vi skulle stå och vänta innan vi fick komma in på framhoppningen som var i ridhus. Red fram därinne då det inte gick ute med allt regn och hoppade litet.

Startordningen blev helt anorlunda då det fanns folk som inte hade hunnit rida fram tillräckligt osv. pga. regnet så den person som var klar fick gå ut till banan och hoppa. Funkade bra och jag behövde inte vänta så länge alls. Gick in på banan och den var så jäkla tung! Underlaget var sjukt tungt för lilla Mårten och stora vattensamlingar överallt. Mer sjö än bana skulle jag kalla det. Som tur väl är är inte Mårten inte det minsta känslig när det gäller vatten så. Jag tycker synd om alla de ryttare som har hästar som var det idag. Gick liksom inte att undgå "pölarna" som var flera meter breda och cmdjupa på mer än 3/4 av banan.

Första hindret hoppade han bra tycker jag, men i svängen upp till tvåan tappade vi lite fart då det var så tungt så då fick jag driva på honom lite in till hindret och då blev han flack och rev. Trean var i en distans tillsammans med tvåan men han klarade det fint. Till fyran backade han nästan lite så då fick jag driva igen och då kom vi in i botten. Hade samma känsla både femman, sexan och sjuan sedan. Sexan kändes bäst av dem, men jag märkte att det var jobbigt för prinsen som inte kändes helt till freds. Men han kämpade som bara han kan och vi fick inget mer pet och jag tyckte han skötte sig bra iom. omständigheterna.

Efter att jag skrittat av osv. packade vi bara in Mårten och oss själva och åkte hem. Både pappa och jag var helt genomvåta och ville bara hem och byta kläder. Men en helt okej dag även fast vädret kunde varit roligare...

Blev ingen film idag då pappa inte ville riskera att ge kameran en vattenskada då det inte fanns något tak och han glömde paraply!
PUBLICERAT 2011-08-07 | 22:36:50 | KATEGORI Allmänt | 8 Kommentarer
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag tävlade jag och Mårten i Lammhult! Vi hade det sämsta och vad jag tror det värsta vädret man kan ha när man ska tävla borta - skyfall. Började åska innan halv sex, då jag vaknade av att det mullrade och regnade som fasen som det vanligtvis gör när det åskar. Jag och pappa åkte upp till stallet runt kl. 06.45 och då regnade det fortfarande lika mycket men åskan hade försvunnit. Vi gjorde i ordning allt, tog på Mårten sitt regntäcke och packade in oss i bilden och körde.

Ju närmare vi kom desto mer började det regna, och när vi väl var framme stod det som spön i backen. Det var sånt jäkla kraftigt regn att jag nästintill undrade om de skulle ställa in hela tävlingen!! När jag gick banan regnade det så mycket att jag knappt såg vart jag gick och hela jag blev helt dygnsur trots både regnjacka och regnbyxor. Var genomvåt redan innan jag började rida och bättre blev det inte av att vi skulle stå och vänta innan vi fick komma in på framhoppningen som var i ridhus. Red fram därinne då det inte gick ute med allt regn och hoppade litet.

Startordningen blev helt anorlunda då det fanns folk som inte hade hunnit rida fram tillräckligt osv. pga. regnet så den person som var klar fick gå ut till banan och hoppa. Funkade bra och jag behövde inte vänta så länge alls. Gick in på banan och den var så jäkla tung! Underlaget var sjukt tungt för lilla Mårten och stora vattensamlingar överallt. Mer sjö än bana skulle jag kalla det. Som tur väl är är inte Mårten inte det minsta känslig när det gäller vatten så. Jag tycker synd om alla de ryttare som har hästar som var det idag. Gick liksom inte att undgå "pölarna" som var flera meter breda och cmdjupa på mer än 3/4 av banan.

Första hindret hoppade han bra tycker jag, men i svängen upp till tvåan tappade vi lite fart då det var så tungt så då fick jag driva på honom lite in till hindret och då blev han flack och rev. Trean var i en distans tillsammans med tvåan men han klarade det fint. Till fyran backade han nästan lite så då fick jag driva igen och då kom vi in i botten. Hade samma känsla både femman, sexan och sjuan sedan. Sexan kändes bäst av dem, men jag märkte att det var jobbigt för prinsen som inte kändes helt till freds. Men han kämpade som bara han kan och vi fick inget mer pet och jag tyckte han skötte sig bra iom. omständigheterna.

Efter att jag skrittat av osv. packade vi bara in Mårten och oss själva och åkte hem. Både pappa och jag var helt genomvåta och ville bara hem och byta kläder. Men en helt okej dag även fast vädret kunde varit roligare...

Blev ingen film idag då pappa inte ville riskera att ge kameran en vattenskada då det inte fanns något tak och han glömde paraply!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



POSTAT AV: Emilias Hästblogg!

Hej har startat en ny hästblogg, ge den en chans!

Emilia-eemiliaa.webblogg.se

2011-08-09 @ 00:02:20
URL: http://eemiliaa.wordpress.com/



POSTAT AV: Lisa - Dressyrfokus.blogg.se

Usch vad jobbigt med regn på en tävlingsdag. Fast å andra sidan så brukar det konstigt nog gå bättre om allting runt omkring suger :p

2011-08-09 @ 10:32:11
URL: http://dressyrfokus.blogg.se/



POSTAT AV: Cornelia

Heej! Fin blogg du/ni har! Tänkte kolla om ni/du skulle vilja anmäla sigtill VECKANS BLOGG? Ett inlägg om veckans blogg finns nu på bloggen.! Man har fram till på Onsdag att snmäla sig.

/Cornelia - www.kindofscofield.blogg.se

2011-08-09 @ 10:36:26
URL: http://kindofscofield.blogg.se/



POSTAT AV: Amanda- ponnyryttare & fotograf

Usch vad tråkigt..

Var och tävlade i söndags och det var detsamma.. Usch, ville mest bara hoppa färdigt och sedan åka hem och ta en varm dusch... ;)

2011-08-09 @ 13:44:00
URL: http://allroundponnies.blogg.se/



POSTAT AV: Nadja stockholmriders

Tävling på vår blogg, vinn ett par Metallic catago boots, reglerna är enkla!



http://stockholmriders.blogg.se/2011/august/vi-startar-igang-bloggen-med-en-bloggtavling.html#comment

2011-08-09 @ 16:48:00
URL: http://stockholmriders.blogg.se/



POSTAT AV: Hanna

gud vad tråkigt med sådant skit väder :(

2011-08-09 @ 21:25:02
URL: http://dailyhorses.blogg.se/



POSTAT AV: Emelie

Sånt väder är verkligen HEMSKT. Skönt i alla fall att Mårten inte brydde sig om alla vattenpölar =)

2011-08-10 @ 21:29:25
URL: http://semlur.blogg.se/



POSTAT AV: Elisabeth

Usch! De är bara att kämpa på=) Svara gärna på dagens fråga =)

2011-08-18 @ 12:27:41
URL: http://dressageforlife.blogg.se/





NAMN:

MAILADRESS: (visas ej)

URL/BLOGGADRESS:

KOM IHÅG MIG:
VAD HAR DU PÅ HJÄRTAT?

Trackback
RSS 2.0